Charlies Whitingas, FIA lenktynių vadovas, bei atsakingas už lenktynių saugumą, sutiko duoti interviu apie dabar nenutylančias kalbas dėl „Halo”, radijo ryšio naujų taisyklių, trasos ribų paisymo ir t.t.
Klausimas: Charlie, kodėl FIA nusprendė, kad sumontuoti „Halo” nuo kitų metų yra nesaugu?
Charlies Whitingas: FIA nusprendė, kad įgyvendinti šiai sistemai dar reikia atlikti labai daug procedūrų. Pirmieji žingsniai buvo žengti užvakar strategijos grupės viduje, būtent tai mes padėjome padaryti. Sprendimas buvo priimtas būtent toks, aš manau jums tai nėra naujiena, paprasčiausiai dėl to, kad ši sistema buvo išbandyta vos trijų sportininkų, o kartu sudėjus jie nuvažiavo vos keturis ratus, visiems tai atrodė labai rimtu argumentu vien dėl to, kad niekas nežino ko laukti ir tikėtis, trumpai tariant, mums reikia gauti daugiau duomenų, tam reikia apsukti daug daugiau ratų su „Halo”. Tai ir buvo esminis principas, kodėl ji bus pristatyta ne kitais metais, o 2018 sezone.
K: O ar vakar buvo aptartas toks variantas, kad jei atsitikus blogiausiam įmanomam scenarijui žmonės pradės kalbėti „FIA turėjo galimybę to išvengti priversdami naudoti „Halo”, bet to nepadarė”? Jums nekelia nerimo galimos tokios kalbos?
CW: Žinoma, mes, apie tai pagalvojome. Tačiau lygiai taip pat, mano nuomone, būtų labai daug keblumų, jei mes priverstume naudoti tokia sistemą ir staiga pradžioje sezono paaiškėtų, kad pilotams kyla labai rimtų problemų su matomumu. Visiems tai sukėlė labai rimtų dvejonių, tad buvo nuspręsta, kad pirmiausia reikia labai gerai išbandyti viską tinkamomis aplinkybėmis, todėl visi nusprendė, kad geriausia naudojimą reikia atidėti.
K: Užvakar, kai buvo priimami sprendimai arba paaiškinimai buvo kalbama ir apie „Halo”, ir apie radijo ryšį, ir apie trasos ribas, ir apie tai, kaip aš suprantu, startus lyjant lietui už saugos automobilio, ir dar, kiek aš supratau, kad negalima dirbti kai mojuojamos raudonos vėliavos, ar kažkaip panašiai. Kurie iš šių aptartų klausimų gali iškart galioti ir kuriems dar reikės papildomų išaiškinimų?
CW: Na pradėkime nuo radijo ryšio: visa tai buvo traktuojama pagal 27.1 taisyklę, kaip pagalba pilotui. Mes nusprendėme į viską žiūrėti atlaidžiau su sąlyga, kad transliuotojams bus pateiktas pilnas pokalbis tam, kad fanai ir žiūrovai suprastų kas vyksta.
Trasos ribos; buvo tokių kurie siūlė taip pat atsainiai žiūrėti ir į trasos ribų nepaisymą, tačiau aš manau, kad tai nėra tinkamas požiūris ir aš manau mes turime tęsti pradėtą darbą. Mano tikslas visada buvo, kad trasose būtų tokios sąlygos, jog lenktynininkai būtų priversti laikytis jos ribų, jei suprantate, ką aš turiu omeny. Plačiu mastu aš manau mes tą jau pasiekėme, tačiau visada yra tam tikri posūkiai tam tikrose trasose, kurie vis dar kelia mažus nesklandumus, bet mes visa tai sprendžiame po vieną iš eilės. Čia (Vokietijoje, red. past.) mes turime panašią situaciją, kaip ir Vengrijoje – 4 ir 11 posūkiai Vengrijoje – pirmasis posūkis čia kelia panašių problemų, vakar jame už trasos ribas bolidai kirto 93 kartus. Tad prieš šiandieninius važiavimus turime gerai pamąstyti. Pagrindinė iškylanti problema tame, jie mes leisime jiems nepaisyti trasos ribų šiame posūkyje, kad jie pradės išvažinėti taip plačiai, kad iš esmės pasikeis trasos konfigūracija ir trasa bus įveikiama greičiau, tuo pačiu liks siauresnė saugumo zona – šito mes neleisime. Dėl startų už saugos automobilio, taip buvo sutarta, kad šią sistemą reikia keisti, tačiau tam reikės gerokai pakeisti esamas taisykles. Tačiau panašu, kad visi su tokia situacija sutinka ir būtent dėl šio klausimo sprendimo trečiadienio popietę rinksis Sporto Darbo grupė su tuo sutiko ir visų komandų vadovai. Lygiai ta pati situacija ir su raudonųjų vėliavų stadija, reikia keisti taisykles iš pagrindų, vakar taip pat buvo sutarta, kad reikės imtis ir šio proceso.
K: grįžkime prie „Halo”, Jūs minėjote, kad tiesiog per mažai išbandyta sistema, tačiau nuo pirmos karto, kai ją išvydome prieš sezoniniuose bandymuose ir iki užvakar įvykusio posėdžio praėjo vienuolika etapų. Kodėl ši sistema nebuvo daugiau išbandyta, kad per tiek daug įvykusių treniruočių iš viso buvo apsukta vos keturi ratai?
CW: Šios sistemos testavimas buvo paliktas pačių komandų valioje, mes manome, kad mes negalime versti bandyti ant dabartinių bolidų. Tačiau čia yra ir kitokių niuansų. Pavyzdžiui jei pakalbintumėte bet kurį „Red Bull” atstovą, jie jums pasakys, kad užsidėję „Halo” ant dabartinio automobilio jie gali apsukti ne daugiau dviejų ratų, nes ši sistema suardo oro tėkmę automobilio paviršiumi ir tai tiesiogiai įtakoja variklio aušinimą, pavarų dėžės aušinimą. Mes siekiame užtikrinti tai, kad kiekvienas pilotas praleistų bent vieną pilną treniruočių sesiją su „Halo” dar šiemet. Tai mums užtikrintų tinkamą informacijos kiekį, tam kad netyčia nebūtume užklupti kažkokios sunkiai pakeičiamos smulkmenos. Čia ir slypi visa esmė.
K: Jūsų manymu ar technologiškai įmanoma ir kiek laiko prireiks tam, kad avarijos atveju „Halo” būtų numetamas tarsi katapultos?
CW: Jūs turite omenyje sistemą panašią į oro pagalvės veikimo principą? Mane pasiekė tokie pasiūlymai su brėžiniais, bet mano nuomone, tai būtų labai nepraktiška. Aš neįsivaizduoju, kaip būtų įmanoma sureaguoti tam tikru momentu na ir išradėjas, jei galima jį taip vadinti, nesupranta esminio dalyko, pilotai juk nepamatys kažko atlekiant į juos ir nespės pagalvoti „o Dieve! Aš žinau, dabar aš paspausiu šį mygtuką”. Nuoširdžiai kalbant aš nemanau, kad tai įgyvendinama, „Halo” mes ištyrėme gana nuodugniai, „Aeroscreen” mažiau, tačiau mes šias sistemas kuriame patiems blogiausiems scenarijams tad manau reikia tęsti pradėtą darbą ir nevertėtų dabar pradėti kurti kažką iš esmės naujo vien tam, kad neprireiktų dar trijų metų tam suprasti.
K: Tikėtina, kad „Halo” bus tiesiogiai sujungta su bolido rėmu ir veiks, kaip kituose sportiniuose automobiliuose saugumo lankai, tad kaip galėjo būti svarstoma šią sistemą pristatyti kitų metų sezonui, jei kitų metų bolido mokokas turi būti jau baigtas liepos pabaigoje?
CW: Taip, „Halo” bus tiesiogiai sujungta su bolido rėmu. Tačiau tai nebus pagrindinis struktūrinis elementas, jis nebus išliejamas kartu su visu rėmu, tačiau iki šiol komandos braižė tokius bolidus, kad būtų įmanoma šią sistemą lengvai įdiegti, tiesiog nebuvo užtikrintumo. Mano manymu dar yra keli esminiai klausimai, kurie turi būti išaiškinti: pavyzdžiui svorio pasiskirstymas, labai aktualu ratų bazei, nes „Halo” svorio centrą pakelia aukštyn devyniais kilogramais. Viskas turi būti labai gerai apsvarstyta, tam, kad inžinieriams būtų aišku, kaip ir ką daryti. Dabar jiems aišku, kad kitiems metams bolidų kurti su „Halo” nereiks.
K: Ar yra numatyta, kad bent vienas pilotas šią sistemą išbandytų Spa Eau Rouge posūkyje, Singapūro trasoje naktį, Abu Dabyje temstant ir tokioje situacijoje, kai stipriai lyja?
CW: Mes prašėme komandų komandų, kad jos apsvarstytų galimybė išbandyti sistemą Spa ir Monzoje, tačiau pokalbis buvo prieš priimant sprendimą, kad „Halo” debiutuos 2018. Dabar reikia padirbėti ties klausimu, kad visi pilotai galėtų išbandyti visų treniruočių metu bent po vieną kartą bet kurioje trasoje.
K: Jei jau planuose yra toks scenarijus, kad visos komandos su visais pilotais teks išbandyti šią sistemą, ar jiems visiems bus pateikiama standartizuota „Halo” ar visgi bus leidžiama visiems patiems susikurti ją?
CW: Tai bus standartizuota sistema. Standartinė forma, tačiau bandymams skirta versija. Tai nebus tikroji lenktynėms paruošta sistema. Jiems visiems yra pateikti brėžiniai, kokio dydžio viskas turi būti, kaip ir kur turi būti virtinama, bet žinoma, jie galės ir patys pasigaminti bandymams skirtą versiją.
K: Jūs vis kalbate, kad 2018 debiutuos „Halo”; ar tikrai bus pristatyta būtent „Halo” ar tiesiog gali būti pristatyta ir kitokia galvos apsaugos sistema?
CW: Šiuo metu kalbama tik apie „Halo”, tačiau gali būti kažkokia papildoma apsauga. Svarbiausias aspektas tas, kad mes turime labai kreipti dėmesį į matomumą ir kol kas tai yra pagrindinis nežinomumas. Tad turime užtikrinti, kad tai netaptų kliūtis lenktyniavimui. Tačiau, kad ir kokia sistema būtų priimta naudoti ji bus panaši į esamus pasiūlymus „Halo” ir „Aeroscreen”.
K: Truputį patikslinkite, dabar panaikintas radijo ryšiu teikiamos informacijos draudimas, tai reiškia, kad pilotai galės gauti instrukcijas, kaip greičiau važiuoti?
CW: Taip.
K: Ar tai yra į gerą?
CW: Taip.
K: Ar Jūs turite kažkokią ateities viziją šiuo klausimu?
CW: Mano vizija nelabai ką ir reiškia, o jei kalbant rimtai mes turime pažvelgti atgal, kai Strategijos grupė priėmė šį draudimą, tuo metu buvo tiesiog per daug informacijos pumpuojama radijo ryšiu ir tai kenkė sportui. Mes gaudavome tikrai daug skundų, jei tiksliai atsimenu, fanai mums rašė „Kam jiem pranešama tiek daug dalykų? Jie turėtų vairuoti patys”. Tad 2014 metų rugpjūtį minėtoji grupė nusprendė, kad reikia radijo ryšį apriboti iki minimumo. Mes tada išplatinome pranešimą ir visi pradėjo garsiai priekaištauti „to jau per daug, to jau per daug”. Tad mes po to sumažinome draudimų skaičių. Tačiau dabar vistiek buvo nuspręsta, ypač Komercijos Teisių Valdytojų, kad tai kenkia sportui ir fanai nori girdėti ir suprasti, kaip ir kodėl viskas vyksta. Dabar transliuotojams bus pateikiami visi pokalbiai, nes seniau komandos turėjo mygtuką, kurį paspaudus, jų pokalbiai buvo negirdimi, nuo šiol šis mygtukas iš jų atimtas. Tad dabar fanai viską girdės, filtruojama bus tik pačio transliuotojo, tad manoma tai fanus labiau įtrauks į veiksmą.
K: Tačiau, Charlie, nejaugi neįmanoma rasti kompromiso? Kaip Jūs ir minėjote, kad apribojimai buvo įvesti, tam, kad baigtųsi nurodymai pilotui, kada paspausti, kada važiuoti ramiau ir t.t. Juk turėtų egzistuoti, kažkoks aukso viduriukas šioje situacijoje?
CW: Panašu, kad viso to paieškoms užvakar nebuvo noro. Nuotaika buvo tokia, kad palikime viską kiek įmanoma paprasčiau, tam kad Bernies gautų tai ko nori, tam kad Komercijos Teisių Valdytojai gautų ko nori, pačiam šou aš manau mes priėmėme tinkamą sprendimą.
K: O žvelgiant į „Halo” sukuriamą saugumą, ar viskas buvo iš šniukštinėta, ar dar yra ką tirti, kas gali įvykti netikėto avarijų metu?
CW: Ne, mes viską ištyrėme labai kruopščiai. Viskas ko trūksta tai pilotų bandymų.
K: Niki Lauda išsakė savo nuogąstavimus dėl nežinomybės, kaip viskas būtų, jei bolidas apsiverstų ir užsidegtų. Aš suprantu, kad šiuolaikiniai bolidai yra labai saugūs ir toks scenarijus yra mažai tikėtinas, ypač kai nuo kitų metų padangos bus dar tvirtesnės ir jų sprogimai bus dar retesni. Bet kodėl Jūs atmetate tokio scenarijaus įvykio galimybes, kurį išsakė Niki?
CW: Nieko mes neatmetame, tai irgi buvo apmąstyta. Tačiau visgi tokia galimybė, kad bolidas apsivertęs ir užsidega, yra labai mažai tikėtina … jei visgi ivyktų tokia didelė avarija, kad bolidas užsidegtų, pilotas ko gero pats išlipti iš savo bolido net ir be „Halo” išlipti nesugebėtų. Viskas priklausytų nuo trasoje dirbančių darbuotojų, jiems tektų kuo greičiau atsidurti prie automobilio, jį atversti, panašiai mes matome ir dabar. Apvirtęs bolidas visada kėlė nerimą, tačiau paprastai trasos personalas labai greitai atsiranda įvykio vietoje ir atverčia bolidą. Mes būtent taip visada ir vertinam tokius ateities scenarijus.
K: Grįžkime prie radijo ryšio taisyklių, Christianas Horneris prašė, kad būtų transliuojamos tik tos žinutės, kurios vyksta tarp komandos vadovų ir Jūsų. Jūsų manymu tai realu?
CW: Ne, manau tai būtų nenormalu. Taip aš jam vakar ir atsakiau. Tarp komandos ir mano štabo vyksta privatūs pokalbiai ir aš manau komandoms nepatiktų, kad jų užduodami klausimai mums būtų viešai paskelbiami, kad konkurentai galėtų pasinaudoti tokia informacija.
K: Man kyla vienas neaiškumas – vos lenktynėms prasidėjus iki pat jų pabaigos negalioja parc ferme taisyklė (negalim nieko keisti bolido nustatymuose ar agregatuose, red. past.) ir lenktynių metu, gali keisti ką tik nori savo bolide – tad jūs ruošiatės uždrausti tai daryti, jei bus mojuojamos raudonos vėliavos?
CW: Atsiprašau, nelabai supratau klausimo…
K: Na Jūs sakėte, kad esant raudonų vėliavų stadijai gal bus galima keisti ką tik nori savo bolide…
CW: Taip, tai tiesa. Iš principo visada seka tam tikra seka prieš sustabdant lenktynes, pirmiausiai išvažiuoja saugos automobilis ir visi sportininkai išsirikiuoja už jo, tada visi po keleto ratų įvažiuoja į techninio aptarnavimo zoną. Jei nebūtų stabdomos lenktynės, o visi pilotai suktų ratus paskui saugos automobilį komandos nesugebėtų nieko padaryti, nei pakeisti padangų ar atlikti kitokių pakeitimų bolidui neužsukus į techninio aptarnavimo juostą ir taip sugaišus papildomai laiko. Tad čia būtų lygiai tas pats. Mes norime pasiekti lygiai ta patį, lyg saugos automobilio trasoje stadijos metu, tik kad jie visi stovi. Prisiminkime 2011 metų Monako etapą, Sebastianas Vettelis važiavo su jau beveik nuvažiuotom padangom, paskui jį sekė Jensonas Buttonas ir Fernandas Alonsoas su naujom padangom ir turėjo būti labai įtemta lenktynių pabaiga. Tačiau lenktynes teko sustabdyti ir Sebastianui buvo pakeistos padangos ir lenktynės baigėsi nuobodžiai. Įtai taip viskas įvyko. Jau penki metai, kaip aš visus bandau įkalbėti pabandyti būtent tokį variantą.
K: Lygiai taip kaip šiemet buvo Australijoje?
CW: Būtent. Jiems dabar leidžiama keisti padangas ar kitaip keisti ar remontuoti bolidą, tačiau įsigaliojus šiai taisyklei visa tai būtų draudžiama.
K: Taip pat buvo kalbama ir apie mojuojamas dvigubas geltonas vėliavas ir vietoj jų naudoti raudoną vėliavą, tam, kad niekas nepagerintų savo situacijos. Aš teisingai supratau?
CW: Taip, teisingai.
K: tai bus taikoma nuo šio savaitgalio?
CW: Taip. Nuo 2015 metų atsirado virtualus saugos automobilis, nuo šių metų mes jį naudojome ir treniruočių metu, būtų galima jį naudoti ir kvalifikacijoje, tačiau mes linkę geriau sustabdyti sesiją tam tikram laiko tarpui. Vengrijoje mes neparodėme dar vienos raudonos vėliavos tik todėl, kad trečioji dalis jau buvo pasibaigus ir Fernandui išvažiavus iš trasos buvo pilotų esančių priekyje jo ir esančių už jo, aš manau tokioje situacijoje turėtų būti mojuojama raudona vėliava vietoj dvigubos geltonos. Tada nebekiltų jokių diskusijų.
K: Vėl grįžkime prie „Halo”, ar Jūs kaip FIA atstovas esate patenkintas vakar priimtu sprendimu, visgi buvo išsakyta įdomių pozicijų ir atmestas Jūsų siūlymas? Ir jei jus tenkina toks sprendimas, tada kam buvo keliamas toks klausimas, jei Jūs žinojote, kad šiai sistemai dar nebuvo galutinai pasirengta?
CW: Aš manau Jūs truputį nesupratote. Mano asmeninė nuomonė yra nesvarbi, kai yra priimami tokie svarbūs dalykai, tam reikia keisti taisykles iš esmės, labai daug taisyklių turėtų būti perrašomos. Mes jas parengėme. Mes atlikome visus reikalingus bandymus, o Strategijos grupei užkliuvo tik vienas klausimas, tai, kad pilotai neturi jokios patirties su šia nauja saugumo sistema. Vien tai nukėlė šios sistemos debiutą.
K: Jei Jūs žadate mojuoti raudonas vėliavas iškilus menkiausiai piloto klaidai trasoje, ar Jūs nepaskatinsite pilotų gudrauti, kai paskutinio važiavimo metu jie specialiai išvažiuos už trasos ribų, ar Jūs nepaskatinsite pasikartoti 2006 Monako?
CW: Galimybė visada yra, bet aš manau mes sugebėsime atskirti tokią situaciją, kita vertus aš nematau jokio skirtumo, nes dabar pilotai gali lygiai taip pat gudrauti, ar ne? Jei Jūs suprantate ką noriu pasakyti: paprasčiausia mojuojama geltona vėliava konkurentui sutrukdys pagerinti savo laiką, tačiau tai kas buvo Vengrijoje buvo truputį kitaip.
K: Mes matėme Pierreą Gasly bandantį „Halo” su įmontuotom kamerom ir specialiais akiniais, ar Jūs matėte kažkokias nuotraukas leidžiančias apsvarstyti tokias galimybes?
CW: Taip, mes gavome vieną nuotrauką iš tų bandymų ir palyginome vaizdą iš LMP1 ( Le Man serijos automobilis, red. past.) ir matomumas buvo tikrai labai geras, tačiau Pierreas sakė, kad jautėsi, gana klaustrofobiškai, o vaizdas nebuvo labai geras. Tačiau vėl tai tik po kelių bandymų ratų ir aš manau, kad su dauguma panašių dalykų pilotai apsiprastų. Išbandyti tokias technologijas, bei jų galimybes yra būtina. Ir kuo daugiau pilotų tą išbandys – tuo mums bus geriau.
K: Kas liečia pilotų atsiliepimus dauguma jų sako, kad „Balsuoti mums neleidžia, mums neleidžiama išsakyti savo nuomonės”. Kadangi siekiama jog jie visi išbandytų tą sistemą ir turės Jums išsakyti savo nuomonę, ar tai reiškia, kad jie bus labiau įtraukti į visą šį procesą?
CW: Mes juos ir taip įtraukiame ir stengiamės dar labiau įtraukti, bet žinoma, tai tą ir reiškia. Jų atsiliepimai bus labai svarbūs.
K: Žvelgiant truputį atgal per pastaruosius metus buvo įvairių situacijų, kai priimama taisyklė, bandoma išaiškinti, kaip viskas turi vykti, o paskui atšaukiama. Australijoje debiutavo naujas kvalifikacijos formatas, po to atšauktas, pernai vidury sezono buvo uždrausta FRIC važiuoklė. Tai labai klaidina sirgalius, nekalbant jau apie paprastus žiūrovus, kurie nesigilina į taisyklių plonybes. Ar Jūsų tai neliūdina, nekalbant apie tai, kad įdėtas darbas nueina veltui, tačiau pati situacija, kai reikia taisykles keisti vidury sezono?
CW: Aš manau FRIC turėtume į šį sąrašą neįtraukti, tai buvo techninė bolidų pusė ir mes tuo metu manėme, kad tai turi būti uždrausta. Jei kalbėtume apie kvalifikaciją, visi, ir aš turiu omeny visi nuo Formulės 1 strategijos grupės iki Komercijos Teisių Valdybos, galvojo, kad tai gera idėja. Tai nepasiteisino, visiems tenka su tuo susitaikyti ir mes manome, kad geriausias dalykas, ką galėjome padaryti tai atšaukti tą formatą. Tai užtruko truputį per ilgai, bet taip jau buvo, atsiprašau už tai. Man regis vakar manęs kažkas paklausė:”Pameni tą kvalifikaciją?” ir man ne iškarto pavyko prisiminti kas vyko Australijoje. Visa tai pasimiršta. Kas liečia radijo ryšio taisykles, aš nemanau, kad tai yra tik atšaukimas. Vėlgi tai yra atlikta… Tai kas buvo sugalvota, aš manau buvo įgyvendinta visai gerai, tačiau po truputį iškilo tai, kad tiek žiūrovai tiek sporto fanai negauna, tai ko jie tikėjosi iš šio draudimo. mano manymu vien todėl buvo grįžta prie ankstesnio varianto. Aš manau mes turime reaguoti į tokius dalykus, aš to nelaikau, kaip blogybės.
K: FIA visaip bando įrodyti, kad „Halo” yra praktiškiausia iš dviejų pasiūlytų variantų, tačiau darosi akivaizdu, kad yra žmonių turinčių kitokių planų, tad iš Strategijos grupės pradeda sklisti gandai, kad gali rastis sistema, kuri būtų „Halo” ir „Aeroscreen” hibridas. Turint tai omenyje ar Jūs nesibijote tokios situacijos, kad atėjus kitiems metams visi vėl nubalsuos prieš Jūsų siūlomą variantą, sakydami, kad sistema reikalinga, bet ji jiems nepatinka, na pavyzdžiui Berniui?
CW: Na šitai manęs nejaudina, nes tai jau priimta ir įsigalios nuo 2018. Viskas yra patvirtinta ir jau negali būti sustabdyta, vien dėl tokio pasiteisinimo, kad kažko „mes nežinojom”.
K: Tad išaiškinkite: Raudona vėliava vietoj dvigubų geltonų – tai bus tik tada, kai kažkuri sesija jau bus pasibaigus (pavyzdžiui viena kvalifikacijos dalių, red. past.) ?
CW: Ne, ne. Kaip jau pastebėjote, kvalifikaciją mes stabdome dažniau nei bet kada, pavyzdžiui kai trasoje yra traktorius ar kažkas panašaus, kvalifikacijoje labai svarbus laikas, tad mes stabdome sesiją tam, kad jis nebūtų prarastas. Raudona vėliava bus mojuojama visada, tada, kai turėtų būti mojuojamos dvigubos geltonos.
K: Na o radijo ryšys. Kitos komandos galės girdėti tiesioginius pokalbius komandų radijo ryšiu?
CW: Žinote ką, aš nesu tikras. Čia jau ne mūsų reikalas; čia jau Bernie žmonių reikalai. Tačiau mano nuomone – ir aš ją išsakiau ir Berniui – komandos viena kitos neturėtų girdėti. Tokiu atveju jie daugiau pasakys, daugiau duos. Bet čia tik mano nuomonė.
K: Charlie, tik pasitikslinimui. Jokių darbų prie bolidų esant raudonoms vėliavoms, ir aš manau Jūsų panaši pozicija ir dėl startų lyjant lietui, kaip Jūs ruošiatės užsitikrinti vienbalsį balsavimą, kai taisyklių patvirtinimo data kitiems metams jau praėjus. Ir jei visgi Jums pavyks tai užsitikrinti, kodėl mes negalėtume to tikėtis šių metų sezono galui, kai kelsimės į lietinguosius kraštus?
CW: Labai geras klausimas. Man prireiks, kad visos komandos pritartų šiems pakeitimams; Aš to tikiuosi, Aš manau tai yra protingas kelias. Tačiau Jūs esate teisus – jei mes versimės per galvą ir stengsimės viską priimti skubos tvarka – yra keletas klausimų kuriuos turime išspręsti kalbant apie pakartotinius startus iš vietos. Nes visgi reikia nepamiršti apie lenktynių trukmę, na pavyzdžiui, kiek ratų sutrumpinti distanciją; kas bus jei lenktynes reikės atidėti po starto; yra keletas klausimų kuriuos turime kruopščiai apgalvoti.
K: Mes kalbame apie „Halo” ir apie „Aeroscreen”. Panašu, kad jie skirti apsaugoti pilotą, nuo skirtingų įvykių. Tad visgi nuo kokių nelaimių yra stengiamasi apsaugoti pilotą, ir ar gali būti kažkoks hibridinis variantas šių dviejų sistemų?
CW: Šiuo metu jokios hibridinės sistemos atsiradimas, manau, neįmanomas. Tačiau mes žinome, kad dabar „Halo” yra bandoma susidūrimo su bolido ratu – kai ratas yra sviedžiamas tiesiai į apsauginį lanką, ratas sveria 20 kr ir paleidžiamas 225 km/h greičiu. Pagrindinė sistemos funkcija bus apsaugoti pilotą nuo susidūrimo su nukritusiu ratu, bei su kitais trasos elementais, kai pavyzdžiui su siena. Pagal dabartinius duomenis, „Halo” gali atlaikyti penkiolika kartį didesnį svorį nei pačio bolido, tai yra dvigubai stipresnis saugos elementas nei dabartinė įranga. Tai labai stiprus elementas, bet žinoma jei skireja maži objektai į pilotą, jis nėra toks saugus. Mes atlikome daug skaičiavimų, pavyzdžiui mes atlikome bandymą, kai buvo paleista maža nuolauža į piloto galvą iš milijono skirtingų krypčių ir duomenys rodo, kad su „Halo” sistema atmušė 17 procentų skridusių nuolaužų. Tad tai nėra labai mažas ir nereikšmingas skaičius. „Aeroscreen” sistema mums suteikia visapusišką apsaugą, nes būtų montuojamas stiklas priekyje piloto, taip pat matomumas geresnis, nes nebus matomumą ribojančio elemento viduryje regimojo lauko. Tačiau tada iškyla kiti niuansai, stiklas juk išsipurvina, kaip bus per lietų, galima jį padengti tam tikrom priemonėm, tačiau kaip ir sakiau yra ir pliusų ir minusų.
K: Tad vertikalus susidūrimas kaip Henrio Surteeso ar…
CW: Aš manau tai šioks toks mitas, kai pilotai važiuoja tokiu dideliu greičiu susidurti vertikaliai beveik neįmanoma.
K: praeityje buvo keletas situacijų, kai užsitęsę diskusijos dėl GP2 ar GP3 ir F1 sprendimo reikia laukti labai ilgai. Ar niekad nebuvo svarstoma galimybė iškelti Formulę 1 priekyje kitų serijų, nes visgi daugiau žmonių rūpi ar bus Nico Rosbergui atimta pole pozicija ar bus nuobauda? ar to niekada nebuvo svarstoma?
CW: Tokia situacija buvo seniau, kai tie patys teisėjai teisėjavo visoms serijoms, dabar tas nevyksta. Visos serijos turi atskirus teisėjus. Jei Jūs turite omenyje Nico Rosbergo situaciją, kai buvo svarstoma ar jis pelnytai iškovojo pole Vengrijoje, tai yra paprastas paaiškinimas… Mes visa tai ir svarstėme pirmumo klausimu; teisėjai sakė, kad jų manymu viskas teisinga. Tada buvo daug diskusijų dėl 107 % taisyklės taikymo. Tada mes nusprendėme dar kartą pažiūrėti Nico Rosbergo situaciją ir tada teisėjai sakė, pažiūrėjus vaizdą iš kitų kamerų, kad „gal mums derėtų pasikalbėti su Nico”, tad mes tai pri padarėme. Juos patenkino Nico paaiškinimas, ir tada viskas buvo nuspręsta. Asmeniškai aš čia nematau jokių problemų. Jau geriau jie atliks viską kruopščiai ir be klaidų, vietoj vertimosi per galvą ir skubėjimo paskelbti neteisingą sprendimą.
K: Tai, kad reikėjo skubos tvarka keisti taisykles dėl dvigubų geltonų vėliavų naudojimo, leidžia suprasti, kad sprendimas Vengrijoje nebuvo visiškai be priekaištų.
CW: Tai tiesiog panaikins kalbas ar pakankamai pilotas sulėtėjo, kai buvo mojuojamos dvigubos geltonos vėliavos. Teisėjus tenkino Nico pasiaiškinimas, o pažiūrėję į duomenis, padarė išvadą, kad pilotas sulėtėjo pakankamai. Bet visada išlieka klausimas „Ar jis sulėtėjo pakankamai? Ar to užteko?”. Jei nebus jokios galimybės užfiksuoti laiko, bus viskas aišku. Tiesiog tai panaikins visas dvejones.
K: Charlie, kadangi dabar vėl leidžiama radijo ryšiu teikti informaciją. Ar tai vienetinis atvejis, kai FIA ir Strategijos Grupė supaprastino taisyklę, kuri buvo nepriimtina fanams?
CW: Tai viena iš priežasčių. Kai tik bus įmanoma, taisyklės bus supaprastinamos, tačiau reikia suprasti viena, tai yra sudėtingas sportas su sudėtingais bolidais ir kaskart kai mes parašome paprastą taisyklę komandos mums pasako „o kas jei bus taip? o kas jei bus kitai?” ir tada mes turime sakyti „OK, mes įtrauksime ir šitai”. Paprastumo trūkumas yra tas, kad tada atsiranda neaiškumų teisėjams, o komandos labai mėgsta, kai viskas surašyta visiškai aiškiai be jokių abejonių galimybių, tačiau tam reikia daugiau prirašyti į taisyklę žodžių, nuo to taisyklių knyga sustorėja, o žmonėms atrodo viskas labai sudėtinga.
K: Jūs sakėte, kad „Halo” nuo smulkių objektų apsaugo 17 procentų, ar tai nėra šiek tiek mažokas skaičius? Turint omeny, kad „Aeroscreen” garantuoja visišką saugumą tokiose situacijose ir tam tereikia išspręsti keletą klausimų. Ar „Halo” nėra tiesiog mažas žingsnis į priekį?
CW: Jūs turite nepamiršti pagrindinės užduoties. Tai sustabdys atskrendanį ratą. Tai apsaugos pilotus nuo didelių objektų skriejančių į juos, taip pat ir nuo kitų bolidų, sienų, nuo visų tokių situacijų. Mes kalbame tik apie mažus objektus. Be tokios sistemos visi šimtas procentų nuolaužų kliudytų pilotą, o sistema tą sumažina. Tai yra teigiama kryptis. Taip, „Aeroscreen” sustabdytu visas smulkias nuolaužas, bet reikia įvertinti ir šios sistemos minusus.
K: Charlie, pakomentuokite Verstappeno ir Raikkoneno situaciją įvykusią Vengrijoje. Kai kas sako, kad Verstappenas pavėlavo sureaguoti į Raikkoneno veiksmus, todėl Kimi turėjo apgadintisavo bolidą. Koks Jūsų požiūris į tokias situacijas?
CW: Daug žmonių, įskaitant ir komandas, mano, kad Maxas keitė trajektoriją daugiau negu kartą gindamas savo poziciją, aš manau priešingai. Nėra jokios taisyklės ribojančios judėjimą stabdymo zonoje, nors savaime suprantama dauguma lenktynininkų nenori, kad tai būtų daroma. Savaime suprantama, mes vėliau visa tai išnagrinėsime dar nuodugniau. Aš manau tai buvo labai arti pažeidimo ribos, bet viskas vyko pagal taisykles. Visgi aš kreipiausi į teisėjus ir paprašiau ištirti tiek lenktynių metu tas situacijas, tiek po lenktynių, tačiau jie nusprendė, kad viskas buvo atlikta tvarkingai. „Kieta gynyba” man regis taip man buvo apibūdinta visa situacija.
K: Grįžkime prie geltonų vėliavų. Vengrijoje išslydus Fernandui, pagal naują tvarką Jūs būtumėte sustabdę kvalifikaciją?
CW: Tai ir yra tai ką aš ruošiuosi daryti ateityje, taip. Vien tam, kad panaikinčiau galimybę diskutuoti ar pilotas sulėtėjo ir ar sulėtėjo pakankamai. Kaip jau susidarėte vaizdą, dauguma pilotų jau susitaikė su tuo, kaip viskas įvyko; jie tiesiog nebandė pagerinti savo laiko. Tačiau paaiškinant Nico situaciją, daugumai pilotų buvo du sektoriai kur buvo mojuojamos geltonos vėliavos, o Nico turėjo įveikti tik vieną tokį sektorių. Tačiau aš nenoriu veltis į diskusijas ar pilotas sulėtėjo pakankamai ir ar jis buvo pasirengęs, kaip liepia taisyklė mojuojant dvigubai geltonai vėliavai, sustoti esant reikalui, tad vietoj to mes pranešime „raudonos vėliavos”. Tai truputį nesąžininga tų, kurie būtų priekyje Fernando ir bandytų įveikti greitą ratą, tačiau taip būna kaskart pasirodžius raudonai vėliavai. Aš nežinau ar Jūs pastebėjote, tačiau trečia raudona vėliavas pirmoje kvalifikacijos dalyje sutrukdė Pascaliui Wehrleinui, jam pritrūko tik sekundės, kad užfiksuotų rato įveikimo laiką, kai pasirodė raudonos vėliavos.
K: Tai dabar gaunasi taip, jog nereikia padaryti avarijos, užtenka apsisukti vienam iš posūkių ir taip sutrukdysi savo konkurentams?
CW: Jei visgi kils įtarimas, kad tai buvo atlikta specialiai, tai bus labai rimtas pažeidimas. Kai Fernandoas apsisuko, kaip Jūs žinote jis buvo pusiau ant trasos pusiau ant „kerbo”, todėl nesuvaldė bolido ir apsisuko, tai buvo standartinė dvigubų geltonų vėliavų situacija. Tad viskas buvo atlikta teisingai. Tokiu momentu u negali žinoti, kaip greitai pilotas sugebės pasitraukti. Tokiu metu klausaisi radijo ryšio, tačiau jie nieko netransliuoja. Komanda klausia „Fernando?”, o jis nieko neatsako, tad tu nežinai kas dedasi, tu esi priverstas truputį palaukti. Ir staiga jis pradeda važiuoti. Jei mes būtume žinoję, kad jis sustojo ir nevažiuos, kad variklis užgeso, būtumėm iškart mojavę raudonas vėliavas, tačiau kartais mums tenka truputį pakentėti, kad pamatytume, kas iš tikrųjų vyksta.
K: Jūs kalbate, kad bus raudonos vėliavos, tačiau kaip dėl treniruočių ir lenktynių. Ar ten visada galios virtualaus saugos automobilio stadija?
CW: Tam ir yra VSC. Laisvosiose treniruotėse tai nėra labai aktualu, nes tai tik treniruotė. Kai tuo tarpu kvalifikacijoje… Kvalifikacija turi trukti tam tikrą laiko tarpą ir ne trumpiau, ne taip kaip kitos sesijos – čia ir yra esminis skirtumas tarp jų.
K: Sklando labai daug kalbų, kad „Halo” labai netinka prie F1 įvaizdžio. Ar Jūs manote, kad dėka saugumo reikia keisti ir patį įvaizdį?
CW: Įvaizdis yra kiekvieno reikalas. Mano nuomone tai nesvarbu. Tai yra tai, ką sugalvoja priimantys sprendimus. Pagrindinė priežastis, kodėl jie taip kalba, tai, kad pilotai negavo progos visi išbandyti šią sistemą ir dabar jie nežino nei koks bus regėjimo laukas nei nieko kito. Aš suprantu, kad yra žmonių, kurie sako, jog tai nėra gražu, bet tai nėra priimtina priežastis atsisakyti „Halo”, tai yra tai ko reikia.
K: Jau ilgą laiką fanai skundžiasi tokia situacija, kai lyjant lietui startai vyksta paskui saugos automobilį. Ar ketinama kažką keisti šioje srityje?
CW: Na, kai kalbama apie situacijas, kai startuoti saugiai neįmanoma, tada – ne. Vienintelis skirtumas, kurį mes svarstome, tai pakartotinas startas iį vietos, kai tai yra saugu atlikti. Mes paisome pilotų nuomonės. Mes žinome, kad pavyzdžiui Silverstoune visi bolidai buvo nustatyti lenktynėms sausu oru. Mums žinoma, kad pilotams nepatinka važiuoti su lietaus padangomis, nes protektoriaus rašto gylis yra per mažas, todėl labai dažnai juntamas akvaplanavimas – į visa tai ir dar daugiau, mums tenka atsižvelgti. Visiems suprantama, kad važiuoti per lietų yra sunku, bet niekada ir nebuvo lengva, nėra jokios kitos priežasties, kodėl mes neleidžiame lenktyniauti apart – akvaplanavimo. Silverstoune net saugos automobilis kentėjo nuo akvaplanavimo, tai nėra saugu ir taškas. Tada, kai bolidai tiesiąja gali lėkti visu greičiu, tai būna pirmas ženklas, kad jau pakankamai saugu tęsti lenktynes.
K: Jūsų kaip lenktynių direktoriaus nuomone, ar žvelgiant į ateitį pilotų galvų apsauga yra neišvengiama būtinybė?
CW: Tai jau buvo nuspręsta. Visa tai taps realybe nuo 2018, tai buvo nuspręsta užvakar.
K: Manęs neapleidžia nuojauta, kad visa tai bus atšaukta, priešingu atveju, visa tai galėjo būti priimta užvakar neatidėliojant.
CW: Jokiu būdu ne. Tai jau nuspręsta. Tai bus 2018.
Fantastiškas darbas, ačiū už vertimą 🙂